Σιγουρα
Και συγνωμη αν ακουγομται αποτομος (καμια προθεση επαυτου).
Στην ερωτηση σου, οσον αφορα το πως θα λιπαινεται ο κινητηρας σε X-treme θερμοκρασιακες συνθηκες λειτουργιας
με ενα 0-30
5-40
10-60 κοκ
Η απαντηση δεν μπορει να γενικευθει...
Πρεπει να ξερουμε για πιο μοτερ μιλαμε και σε τι κατασταση (λειτουργικη και "βελτιωτικη" βρισκεται).
Σαν παραδειγμα παντως,
ενας κινητηρας οταν φτιαχτηκε ο κατασκευαστης επελεξε να τον λειτουργει με 0-30, με την προυποθεση οτι μιλαμε για στοκ και υγειες μοτερ με "φρεσκο" λιπαντικο (δηλαδη οχι λιγο πριν την αλλαγη του) και ειδηκα αν υπαρχει ψυγειο λαδιου,
οχι δεν εχει κανενα προβλημα και λιπαινεται σωστα, οσο ζέστη και να εχει εξω.
Καθως το "εξω" μας νοιαζει μονο οταν βαζουμε μπρος τον κινητηρα μας, απο εκει και επειτα μας νοιαζει μονο η θερμοκρασια του λιπαντικου μας και κατ'επεκταση το ιξωδες του με βαση αυτη.
Αν θες να το αναλυσουμε λιγο ακομα,
ενα πολυ απλο και λιγο μπακαληστικο (αλλα να ειμαστε κατανοητοι απο ολα τα παιδια που ενδιαφερονται να μαθουν 2-3 πραγματα).
Στα multi-grade lubricants ενα πχ 5-40 σημαινει οτι σε "κρυα" κατασταση συμπερηφερεται σαν monograde "5αρι" και σε θερμοκρασια λειτουργιας σαν 40αρι (δηλαδη πλησιαζει χωρις να ειναι ομως 40αρι), οκ μεχρι εδω?
Οταν λοιπον ασχετως εξωτερικης θερμοκρασιας, η θερμοκρασια λαδιου μετα το ψυγειο ειναι πχ 80 βαθμους τοτε συμπεριφερεται σαν "40"αρι (στην καλυτερη/τα καλυτερα πλησιαζουν το 36).
Στους 100 βαθμους θα ειναι σαν 30αρι
Στους 110 σαν 20αρι
(τροπω τινα οκ? βαριεμαι να ανοιξω αρχεια απο αναλυσεις, απλα να εχουμε μια γενικη ιδεα οκ?)
Οποτε αν εσενα ο κινητηρας σου σε φαση φουλ φορτιου χρειαζεται "30αρι" λιπαντικο και οι θερμοκρασιες λειτουργιας σου ΔΕΝ περνανε αυτες που εχει μετρησει/ορισει ο κατασκευαστης εισαι απολυτως οκ
ειτε το οδηγεις στο ντουμπαι τεληκιασμενος ειτε στο Svalbaard της Νορβηγιας (εκει δεν προλαβαινεις να κουμπωσεις 4η δεν εχει μεγαλους δρομους αλλα χαριν παραδειγματος).
Μονο απο τη στιγμη που επεμβαινεις στον κινητηρα σου, τοτε σηκωνει συζητηση το αν πρεπει η οχι να αλλαξεις ιξωδες/μαρκα.
Αυτο που δεν συκωνει συζητηση ειναι οτι το λαδι για τον κινητηρα ειναι οτι το αιμα για τον ανθρωπο, πρεπει παντα να ειναι στην καλυτερη δυνατη κατασταση και δεν υπαρχουν περιθωρια για ασκοπους πειραματισμους.