Βρισκόμαστε στο 2008 και η αυτοκινητοβιομηχανία έχει προχωρήσει αρκετά. Πολλών ειδών αυτοκίνητα έχουν παραχθεί και κυκλοφορήσει στους δρόμους και πολλοί σχεδιαστές έχουν βγάλει τον καλύτερο (και άλλοι το χειρότερο) εαυτό τους. Και εκεί που ψάχνεις τα πραγματικά ξεχωριστά αυτοκίνητα με το κιάλι, παίρνεις μια μέρα στα χέρια σου το νέο FIAT 500. Αν υπήρχε δείκτης «κεφαλογυρίσματος» το αυτοκίνητο αυτό θα χτύπαγε συνεχώς… κόκκινα. Σας μιλάω ειλικρινά, την ημέρα που το παρέλαβα από τη FIAT, στην πρώτη διαδρομή μέχρι το γραφείο, ένιωσα πολύ άσχημα. Όλοι, μα όλοι, γυρνούσαν και κοιτούσαν προς το μέρος μου. Φυσικά, δεν ήταν το απαράμιλλο κάλλος μου που τραβούσε τα βλέμματα αλλά το λευκό 500ράκι.
Ακόμα και μόλις πάρκαρα και κατέβηκα από το αυτοκίνητο με πλησίασαν οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι για να ρωτήσουν τι είναι αυτό και πόσο κάνει κ.λπ. Δεν έχω οδηγήσει Ferrari ή ακόμα περισσότερο Lamborghini αλλά (έστω και… υπερβάλλοντας λίγο) μόνο με τέτοια αυτοκίνητα νομίζω ότι θα τραβούσα περισσότερα βλέμματα. Και ευχαριστώ πολύ τη συμπαθέστατη κοπελίτσα στα διόδια της Αττικής Οδού, που μου χαμογέλασε και είπε: «Πολύ ωραίο το αυτοκινητάκι σας», κι ας μην είδε καν πώς ήταν αυτός που το οδηγούσε.
Αυτοκίνητο - κόσμημα
Ας το παραδεχτούμε: ένα από τα βασικότερα κριτήρια όταν αγοράζουμε αυτοκίνητο είναι η εμφάνισή του. Μπορεί για κάποιους να είναι το σημαντικότερο και για άλλους πολύ πιο χαμηλά στη λίστα αλλά όποιος λέει ότι αγόρασε αυτοκίνητο που δεν του άρεσε να το βλέπει είναι είτε μεγάλος ψεύτης είτε μεγάλος… τσιγκούνης. Και αν μιλάμε για ωραία αυτοκίνητα, το νέο FIAT 500 βρίσκεται στο στοιχείο του. Πρέπει να απονείμουμε τα εύσημα στους σχεδιαστές της ιταλικής φίρμας. Πήραν ένα σχέδιο 50 ετών και με όλο το σεβασμό που μπορούσαν να του δείξουν έφτιαξαν κάτι που και στο παρελθόν παραπέμπει και στη σύγχρονη εποχή εντάσσεται απόλυτα.
Το νέο 500 εξακολουθεί να είναι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Το μήκος του είναι λίγο πάνω από τα 3,5 μέτρα, το πλάτος του 1,6 και το ύψος του 1,5. Οι στρογγυλεμένες εξωτερικές επιφάνειες επιτρέπουν στη ματιά να γλιστράει αρμονικά, χωρίς τα ρετρό στοιχεία στη μάσκα και στο πίσω μέρος να είναι παράταιρα - κάθε άλλο: δένουν με το σύνολο ιδανικά.
Στο εσωτερικό, η κατάσταση είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή: ο σχεδιασμός σε κάνει να καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή που ανοίγεις την πόρτα ότι πρόκειται για ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο. Μέσα στο 500, πίσω από το τριάκτινο τιμόνι δεσπόζει το κεντρικό -και μοναδικό- στρογγυλό όργανο, που περιλαμβάνει ταχύμετρο, στροφόμετρο όλους τους δείκτες και τις πληροφορίες του trip coputer και του radio/CD. Ο σχεδιασμός του οργάνου αυτού, με τις ρετρό γραμματοσειρές στις ενδείξεις της ταχύτητας δίνει πολλά στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Μπορεί να είναι κάπως δυσανάγνωστο, κυρίως το στροφόμετρο, αλλά εκφράζει την προσπάθεια της FIAT να «δέσει» το νέο με το παλιό 500, προσπάθεια που χαρακτηρίζεται πετυχημένη.
Όλα, όμως στο εσωτερικό του 500 είναι στρογγυλά. Οι διακόπτες του ραδιοφώνου, οι διακόπτες στην κεντρική κονσόλα, τα χειριστήρια του κλιματισμού, παντού ο κύκλος κυριαρχεί. Πέρα, όμως, από το σχεδιασμό, τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι ποιοτικά, όπως και η εφαρμογή τους. Θα περίμενε κανείς ότι η χρήση σκληρού πλαστικού στο ταμπλό θα ήταν κάπως… προβληματική αλλά δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο. Τόσο σε αίσθηση όσο και σε συμπεριφορά (δεν ακούστηκε ούτε «τσικ» σε ορισμένους πολύ κακοτράχαλους δρόμους) το εσωτερικό μας άφησε απόλυτα ικανοποιημένους.
Εσωτερικοί χώροι
Όπως θα διαβάσατε παραπάνω, το 500 είναι ένα αυτοκίνητο πόλης με σχετικά περιορισμένες διαστάσεις. Οπότε, δεν κάνει για… λεωφορείο. Μπορεί να μεταφέρει 4 ενήλικους αλλά με ορισμένους περιορισμούς. Οι εμπρός θέσεις προσφέρουν αρκετό χώρο εκτός από το πλάτος στο χώρο για τα πόδια αλλά δεν είναι και τόσο ενοχλητικό να ακουμπάς το γόνατό σου στο πλάι την κονσόλας και να το ξεκουράζεις πού και πού. Ο μοχλός των ταχυτήτων είναι τοποθετημένος αρκετά μπροστά, σε μια θέση που είναι πολύ βολική καθώς η κίνηση του χεριού για αλλαγή ταχυτήτων έρχεται πολύ φυσιολογικά. Ακόμα κι αν είτε από αυτούς που συνηθίζουν να οδηγούν με το δεξί χέρι μονίμως ακουμπισμένο στο λεβιέ των ταχυτήτων (μια συνήθεια που σας προτείνουμε να αλλάξετε και να κρατάτε αντί για το λεβιέ το τιμόνι) θα αναθεωρήσετε τη συνηθισμένη θέση του μοχλού στα συνηθισμένα αυτοκίνητα.
Η εργονομία στο νέο 500 δεν πάσχει από πουθενά. Τα χειριστήρια είναι στη σωστή θέση και στις σωστές αποστάσεις, εκτός ίσως από τα κουμπιά του μενού που είναι πίσω από το τιμόνι αλλά αυτά υποτίθεται ότι χρειάζεται πολύ σπάνια να τα χρησιμοποιήσετε. Για τη θέση οδήγησης, χρειάζονται λίγες κινήσεις σε κάθισμα και τιμόνι για να βρεθεί και αν κάποιος είναι εξαιρετικά ιδιότροπος μπορεί να του φανεί ότι όταν το τιμόνι είναι σωστά τα πετάλια απέχουν πολύ και το αντίστροφο αλλά εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω κανέναν τέτοιο τύπο.
Για τους πίσω τα πράγματα ο χώρος δεν είναι άπλετος αλλά ούτε ανεπαρκής. Οι πιο μεγαλόσωμοι (πάνω από 1,80) θα δουν τα πόδια τους να ακουμπούν στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων και το κεφάλι τους να πλησιάζει στην οροφή αλλά δεν νομίζω ότι οποιαδήποτε αστική ή περιαστική μετακίνηση θα προβληματίσει. Αν τώρα κάποιος ξεκινήσει να κάνει το γύρο του κόσμου στο πίσω κάθισμα του 500, δεν του φταίει κανείς… Η πρόσβαση είναι εύκολη αλλά εδώ υπάρχει το εξής… ανεξήγητο: το κάθισμα του συνοδηγού δεν έχει «μνήμη». Όταν, δηλαδή το τραβάς για να περάσει ο πίσω επιβάτης, ύστερα δεν επανέρχεται στην αρχική του θέση. Η δυνατότητα υπάρχει στον έξτρα εξοπλισμό και δεν κοστίζει πολύ αλλά κάποιος πρέπει να ψάξει στα x-files της FIAT και να βρει για ποιο λόγο δεν είναι στάνταρ.
Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 185 λίτρων. Δεν πρόκειται για κανένα… σπήλαιο αλλά αρκεί πολύ άνετα για τις αποσκευές δύο ατόμων, όσες και να είναι. Πάντως εμείς χρειάστηκε να μεταφέρουμε ορισμένα μεγάλα χαρτόνια και διάφορα άλλα χαρτικά και δεν προβληματιστήκαμε ιδιαίτερα. Για όσους αναρωτιούνται αν χωράει τα ψώνια της εβδομάδας η απάντηση είναι καταφατική, και μάλιστα μπορείτε να πάρετε μαζί σας στο σούπερ μάρκετ και το γείτονα ή τη γειτόνισσα: χωράει άνετα και τα δικά του/της. Κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών υπάρχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να αλλάξετε ελαστικό αλλά όχι το ίδιο το ελαστικό. Η ρεζέρβα ανήκει στον έξτρα εξοπλισμό και παρότι το κόστος της είναι πραγματικά πολύ μικρό, πρέπει να ρίξω μια ματιά στα x-files που λέγαμε παραπάνω.
Συνολικά, το 500 είναι ένα αυτοκίνητο στο οποίο ένα κουαρτέτο πρέπει να κάνει μερικές παραχωρήσεις αλλά ένα ντουέτο μπορεί άνετα να δώσει ρεσιτάλ. Στο δρόμο
Ένα αυτοκίνητο δεν αρκεί να είναι όμορφο ή ξεχωριστό εμφανισιακά. Σε τελική ανάλυση είναι ένα εργαλείο. Οφείλει να καλύπτει ορισμένες προδιαγραφές μετακίνησης και όσο καλύτερα το κάνει τόσο πιο ολοκληρωμένο είναι. Το FIAT 500 -όπως πιθανώς διαβάσατε και παραπάνω- είναι ένα αυτοκίνητο πόλης. ΓιΆ αυτό και θα το εξετάσουμε αρχικά στο φυσικό του περιβάλλον, δηλαδή τη ζούγκλα. Όσοι πιστεύετε ότι δεν ζείτε στη ζούγκλα σημαίνει ότι δεν βρίσκεστε σε κάποια ελληνική πόλη και έχετε τα θερμά μου συγχαρητήρια. Για εμάς τους υπόλοιπους, όμως, που αναγκαζόμαστε να επιβιώσουμε μέσα στα θηρία, ένα αυτοκίνητο πρέπει να μας βοηθά σε αυτήν την αποστολή.
Το 500 δεν έχει κανένα πρόβλημα σε αυτόν το ρόλο. Βασίζεται στο πάτωμα του Panda, και είναι μικρό, ευέλικτο και ευκίνητο όσο χρειάζεται για να μη γίνεται μαρτύριο η κίνηση τόσο στις μεγάλες οδικές μας αρτηρίες όσο και στα στενά. Το παρκάρισμα δεν είναι άλυτος γρίφος, καθώς χωράει σχεδόν παντού και η άνεση που προφέρει είναι απόλυτα ικανοποιητική. Το αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε εμείς είχε τη μεγάλη σταθερή γυάλινη οροφή που μπορεί τα μεσημέρια με τον καύσωνα να έκανε το σύστημα κλιματισμού να ζορίζεται ελαφρώς, προσέφερε όμως πολύ ωραία θέα, που όλοι θα εκτιμήσουν.
Η ποιότητα κύλισης είναι υποδειγματική και οι σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις δεν προβληματίζουν στους όχι και τόσο επίπεδους ελληνικούς δρόμους, με τη μοναδική -μικρή- ενόχληση να εντοπίζεται σε ορισμένες αναπηδήσεις του πίσω άξονα στις πολύ έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες. Σε κάθε περίπτωση η οδήγησή του στην πόλη δεν θα κουράσει καθώς ο κινητήρας είναι ήσυχος, το κιβώτιο ελαφρύ και σαφές και το τιμόνι έχει μεταβλητή υποβοήθηση και γίνεται «πούπουλο» όταν κάποιος το επιθυμήσει. Τα φρένα με το στανταρ ABS είναι όσο πρέπει δυνατά και προοδευτικά και δεν θα προβληματίσουν
Όταν ο δρόμος ανοίγει το αυτοκίνητο ξεδιπλώνει και άλλες αρετές. Το πλαίσιο είναι στιβαρό και οι αναρτήσεις όσο σφικτές πρέπει. Το τιμόνι στη θέση με τη μικρότερη υποβοήθηση είναι αρκετά σαφές και οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται με ταχύτητα και ακρίβεια. Στην εθνική είναι ήσυχο και σταθερό. Στο «στροφιλίκι» δεν θα πει όχι και θα συμπεριφερθεί φιλικά και ουδέτερα. Αν το πιέσεις πολύ μπορεί να αντιμετωπίσεις λίγη υποστροφή αλλά τίποτα που να μην είναι εύκολο να ελεγχθεί. Εξάλλου, το σπορ alter ego, η έκδοση abarth, φτιάχτηκε για να καλύπτει αυτές τις ανάγκες.
Το… κανονικό FIAT 500 διατίθεται με τον 8βάλβιδο 1,2 λίτρων κινητήρα που αποδίδει 69 ίππους, τον 16βάλβιδο 1,3 με 75 ίππους και τον 16βάλβιδο T-Jet 1,4 με τους 100 ίππους. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας το μοντέλο των 1,2 λίτρων, το οποίο δεν μας προβλημάτισε σε καμία περίπτωση. Εντάξει, οι 69 ίπποι και ο κινητήρας αυτός παρουσιάζει μια μικρή απροθυμία χαμηλά αλλά είναι απόλυτα εύχρηστος και επαρκής για τις μετακινήσεις σας και -το κυριότερο- αρκετά οικονομικός. Στις ημέρες που είχαμε το αυτοκίνητο στη διάθεσή μας η μεικτή κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 7,5 lt/100 km. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι η οδήγησή μας δεν ήταν η οικονομικότερη που γίνεται και στην κανονική του χρήση το αυτοκίνητο θα καταναλώνει αρκετά λιγότερα. Η FIAT ανακοινώνει 5,1 lt/100 km σε μεικτό κύκλο και 6,4 σε αστικό, νούμερα που δεν είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα.
Έμπορος-Συγγραφεας