ΚΑΙΝΟΥΡΙΕΣ ΑΡΛΟΥΜΠΕΣ


Η άρση απαγόρευσης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας φαντάζει αδύνατη
Πηγή: Express.gr 28/02/10-07:23

APNHTIKEΣ εξακολουθούν να είναι οι προοπτικές για την άρση της απαγόρευσης της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, κυρίως λόγω της κακής ποιότητας καυσίμου (νοθεία) και του μικρού οφέλους όσον αφορά στην απόσβεση του κόστους αγοράς από τη χαμηλότερη τιμή καυσίμου και τα διανυόμενα χιλιόμετρα.


Τη δυσκολία για την έγκριση της πετρελαιοκίνησης ενισχύει και η τάση της ευρωπαϊκής αγοράς που στρέφεται στην «πράσινη» τεχνολογία (τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα) αλλά και στο γεγονός ότι τα βενζινοκίνητα οχήματα νέας γενιάς (που χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως για παράδειγμα TSI) έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος.
Κύκλοι της αγοράς αυτοκινήτου υποστηρίζουν ότι μολονότι τα νέα ντιζελοκίνητα οχήματα ανήκουν υποχρεωτικά πια στην κατηγορία Euro 5, γεγονός που σημαίνει ότι παρουσιάζουν μηδενικές εκπομπές σωματιδίων (0,005γρ./χλμ.) σε σχέση με τα παλαιότερα (0,118γρ./χλμ.), η εφαρμογή μέτρου που να επιτρέπει τη χρήση τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη φαντάζει αδύνατη τουλάχιστον για φέτος.


Oπως εξηγούν, βασικό εμπόδιο για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης είναι η έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού που θα είναι σε θέση αφενός να σταματήσει τη νοθεία των καυσίμων και την επιβάρυνση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας από τα αιωρούμενα σωματίδια που προκαλούν οι καύσεις των οχημάτων, αφετέρου να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο της εισαγωγής μεγάλου ποσοστού μεταχειρισμένων οχημάτων, τα οποία δεν θα έχουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές.


Σημειώνουν μάλιστα ότι ο έλεγχος της εισαγωγής των μεταχειρισμένων είναι ιδιαιτέρως σημαντικός, καθώς ήδη στην αγορά των πετρελαιοκίνητων φορτηγών το 80% αυτών είναι μεταχειρισμένα και κατΆ επέκταση πεπαλαιωμένης τεχνολογίας και ιδιαιτέρως επιβαρυντική για το περιβάλλον. Την ίδια στιγμή, επισημαίνουν ότι παρατηρείται μια στασιμότητα και στην ευρωπαϊκή αγορά πετρελαιοκίνητων οχημάτων (η οποία κατέχει ποσοστό της τάξεως του 50%) καθώς η νέα τεχνολογία των βενζινοκίνητων μικρομεσαίων Ι.Χ. (π.χ ΤSI) που εγγυώνται μικρότερη κατανάλωση καυσίμων αλλά και λιγότερες εκπομπές ρύπων αποδεικνύεται η πλέον συμφέρουσα για τον αγοραστή. Σημειώνεται ότι τα πετρελαιοκίνητα έχουν υψηλότερη τιμή αγοράς από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Eτσι, ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να σταθμίσει αν αξίζει να αναλάβει αυτό το πρόσθετο κόστος και να το αποσβέσει στη συνέχεια με το μικρότερο κόστος για τα καύσιμα, το οποίο προκύπτει όχι μόνο από τη χαμηλότερη κατανάλωση αλλά και από τη χαμηλότερη τιμή του πετρελαίου κίνησης συγκριτικά με την τιμή της αμόλυβδης.
Ωστόσο, η τεχνολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με τον βαθμό φιλικότητας προς το περιβάλλον των νέων βενζινοκίνητων φαίνεται ότι έχει βάλει σε σκέψεις τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να εξετάσουν την επιβολή υψηλότερων φόρων ή και άλλων «αντικινήτρων» για την αγορά των πετρελαιοκίνητων.


Στο πλαίσιο αυτό οι εκπρόσωποι της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτων εκτιμούν ότι το ενδεχόμενο επανεξέτασης του θέματος της πετρελαιοκίνησης για την ώρα φαντάζει αδύνατον. Αξίζει να τονισθεί ότι από πλευράς του Yπουργείου Περιβάλλοντος το θέμα της πετρελαιοκίνησης δεν φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα, καθώς στην παρούσα φάση το κύριο μέλημα είναι η «διόρθωση» και ο επαναπροσδιορισμός των τελών κυκλοφορίας, η ανανέωση του στόλου των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων αλλά και το ξεκαθάρισμα των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα, ζητήματα τα οποία εξαρτώνται και από τις αποφάσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης.


Ωστόσο πληροφορίες θέλουν τις αρμόδιες επιτροπές περιβάλλοντος να μελετούν και ενδεχόμενες λύσεις για την πετρελαιοκίνηση, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να παρουσιάσουν κάποια μέτρα. Υπενθυμίζεται, όμως, ότι ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής Κώστας Καρτάλης τάχθηκε πρόσφατα υπέρ της διατήρησης της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων Ι.Χ. στα μεγάλα αστικά κέντρα όπου η ατμόσφαιρα χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα ρύπανσης σε αιωρούμενα σωματίδια γεγονός που λειτουργεί ανασταλτικά σε ό,τι αφορά την έγκριση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων στις περιοχές αυτές. Ο κ. Καρτάλης σημείωσε ότι το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί αρκεί να υπάρξει ένα ουσιαστικό σύστημα ελέγχου καυσίμων και κινητήρων, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων της αγοράς αυτοκινήτου.


Πηγή: Express.gr 28/02/10-07:23