Εμφάνιση αποτελεσμάτων : 1 έως 2 από 2

Θέμα: Φρένα- σύστημα πέδησης

Threaded View

Προηγούμενο μήνυμα Προηγούμενο μήνυμα   Επόμενο Μήνυμα Επόμενο Μήνυμα
  1. #2

    Προεπιλογή

    Τα πλεονεκτήματα μιας πολυπίστονης δαγκάνας

    Η πολυπίστονη δαγκάνα έχει αρκετά πλεονεκτήματα ,αλλα θέλει προσοχη στην επιλογή της για να έχουμε τα θεμιτά αποτελέσματα. Για αρχή ας ξεχάσουμε την λογική ότι όσο περισσότερα πιστόνια έχει τόσο καλύτερα, γιατι δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να γίνει το αντίθετο! Οι λόγοι είναι δύο, η επιφάνια επαφής των πιστονιών και το μέγεθος της δαγκάνας!
    Οι εργοστασιακές δαγκάνες συνήθως είναι μονοπίστονες, έχουν δηλαδή ένα μεγάλο κεντρικό πιστόνι μεγάλης διαμέτρου, άρα με μεγάλη επιφάνεια επαφής. Αν τοποθετήσουμε μία πολυπίστονη δαγκάνα με πιο πολλά αλλά μικρά, σε διάμετρο, πιστόνια μπορεί να έχουμε συνολικά μικρότερη επιφάνεια επαφής. Ας δούμε το φαινόμενο αυτό στην υπερβολή του. Έστω εργοστασιακή δαγκάνα με επιφάνεια πιστονιού 500 τετρ.χιλ αν τοποθετήσουμε μία εξαπίστονη δαγκάνα με επιφάνεια έκαστου πιστονιού 20 τετρ.χιλ ,έχουμε συνολική επιφάνεια 6χ20=120 τετρ.χιλ …όμως 120<500 για την ακρίβεια είναι μικρότερο και από το ένα τέταρτο της εργοστασιακής μας δαγκάνας! Άρα το φρενάρισμα μας θα είναι χειρότερο από πριν αφού δεν μετράει ο αριθμός των πιστονιών αλλά η συνολική τους επιφάνεια..
    Η δεύτερη περίπτωση ,που σπάνια συναντάμε, είναι να γίνει κάποια υπερβολή στην επιλογή της δαγκάνας ,έτσι ώστε η εργοστασιακή τρόμπα να μην επαρκεί!
    Έτσι σύμφωνα με τα παραπάνω θα βιαστεί κάποιος να πει, ότι οι πολυπίστονες δαγκάνες δεν έχουν τίποτα παραπάνω να προσφέρουν! Λάθος…Είπαμε αρκετές φορές μέχρι τώρα ότι όσο μεγαλύτερη είναι η επιφάνεια επαφής , δηλαδή όσο μεγαλύτερη είναι η διάμετρος των πιστονιών ,τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση του φρένου σε κάθε μας πάτημα.. Ναι αλλά αυξάνοντας την διάμετρο ,κάποια στιγμή γίνεται τεράστια με αποτέλεσμα να μην βολεύει στον ευρύτερο σχεδιασμό της δαγκάνας. Άρα αναγκαζόμαστε να ΅ΆσπάσουμεΆΆ στην συνολική επιφάνεια σε μικρότερα τμήματα. (πιστόνια).
    Με την πολυπιστονη διάταξη έχουμε οφέλη και στην ομαλότητα, γιατί εκεί που είχαμε μόνο ένα πιστόνι να πατάει στην μέση ενός μεγάλου τακακιού τώρα μπορούμε να έχουμε δυο πιστόνια που θα πατάνε κοντά στα δυο άκρα και θα το πιέζουν ομοιόμορφα στον δίσκο, βελτιώνοντας έτσι το τρίπτυχο απόδοση ,αίσθηση, φθορά! Οι μεγάλες δαγκάνες που έχουν σχήμα μισοφέγγαρο για να καλύψουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι δίσκου, έχουν και τακάκια ανάλογου μεγέθους και σχήματος! Αν είχαμε μόνο ένα μεγάλο πιστόνι στην μέση ,θα μπορούσε ακόμα και να λυγίσει το τακάκι!
    Σε πολλές πολυπιστονες δαγκάνες ,κυρίως από εξαπιστονες και πάνω, χρησιμοποιούνται πιστόνια διαφορετικής διαμέτρου, ανά ζευγάρι. Ο λόγος είναι η προσπάθεια του να πετύχουμε όμοια πίεση σε όλα τα σημεία του τακακιού, ασχέτως των διαφορετικών κατά τόπους θερμοκρασιών, πιέσεων και βαθμών διαστολής!
    Ένα ακόμα πλεονέκτημα των aftermarket πολυπιστονων δαγκανων είναι η μεγαλύτερη ακαμψία .Στα δυνατά φρεναρίσματα οι δαγκάνες στραβώνουν από τις μεγάλες δυνάμεις που τους ασκούνται, έτσι μειώνεται η αποτελεσματικότητα και η αίσθηση! Τα περισσότερα supercars διαθέτουν δαγκάνες monoblock!
    Το βάρος παίζει και αυτό τον ρόλο του…το σύστημα των φρένων συγκαταλέγεται στις μη αναρτώμενες μάζες του αυτοκίνητου. Οι μη αναρτώμενες μάζες του αυτοκίνητου επιδρούν αρνητικά στα δυναμικά χαρακτηριστικά του! Θεωρητικά δηλαδή θα δούμε διαφορά και στο κράτημα…Λίγο δύσκολο στον δρόμο. Στην πίστα οι ΅ΆψαγμένοιΆΆ ίσως διαπιστώσουν λίγο καλύτερο turn in.
    Τέλος ένα σημείο που υπερτερούν είναι ότι λόγω των αναβαθμισμένων υλικών ,αλλά και του ψαγμένου σχεδιασμού τους κάνουν καλύτερη διαχείριση- αποβολή της παραγόμενης θερμότητας. Αναφέραμε ότι η θερμοκρασία είναι εχθρός της απόδοσης των φρένων…Τα after market κιτ τα καταφέρνουν καλύτερα αφού πέραν του ότι αποβάλουν γρηγορότερα την θερμότητα , λειτουργούν εξίσου καλά σε υψηλότερες θερμοκρασίες! Εξάλλου τι σημασία έχει να έχουμε δυνατά φρένα αν δεν έχουν διάρκεια…Σε μια στριφτερή διαδρομή ή ακόμα καλύτερα σε μια πίστα τα φρεναρίσματα είναι επαναλαμβανόμενα!
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη m-power_01 : 31-01-10 στις 16:35

  2. The Following User Says Thank You to m-power_01 For This Useful Post:

    spar@ (24-07-10)

Ετικέτες Θέματος

Δικαιώματα - Επιλογές

  • Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα
  • Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα
  • Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε συνημμένα
  • Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας
  •  
BACK TO TOP