ειδε κανεις καμια harley εδω γυρω?
απο vito Varadero
H Ιστορία της HARLEY DAVIDSON
1903. H βιομηχανική επανάσταση δεν είχε ακόμη σβήσει τα εκατό κεράκια της
όταν τα ανήσυχα πνεύματα των Arthur Davidson, Walter Davidson και Bill
Harley συνέλαβαν την ιδέα να κατασκευάσουν μια μοτοσικλέτα. Την εποχή
εκείνη, οι Davidson και Harley εργάζονταν στην εταιρία Μilwaukee's Barth
Manufacturing Company, παρέα με ένα γερμανό μετανάστη, το όνομα του οποίου�
δε διασώθηκε στο πέρασμα του χρόνου. Οι τρεις τους, στην προσπάθεια να
λάβει σάρκα και οστά το όνειρό τους, η κατασκευή μιας γρήγορης, για την
εποχή, μοτοσικλέτας, μελετούσαν ατέλειωτες ώρες μετά τη δουλειά κάποια
γαλλικά (κυρίως) αλλά και διάφορα άλλα σχέδια.
H ιδέα βασιζόταν σε ένα μονοκύλινδρο κινητήρα, τύπου De Dion. Το μοτέρ αυτό
των 3HP, συμπίεζε και εκτόνωνε ένα μίγμα αέρα και βενζίνης για να
παλινδρομήσει το μοναδικό του έμβολο, που μέσα από ένα στοιχειώδες κιβώτιο
ταχυτήτων ευελπιστούσε στη συνέχεια να μεταδώσει, μέσω μιας αλυσίδας και
ενός ιμάντα‚, την κίνηση στον πίσω τροχό. Ανθρωποι μιας ήσυχης εποχής,
απλοί μηχανικοί, που κάτω από τη σκιά ενός δέντρου διαλογίζονταν πώς θα
μπορέσει το όραμά τους να φτάσει στην πολυπόθητη πραγμάτωση.
Επιστρατεύτηκαν φίλοι και φίλοι των φίλων καθώς κανένας στην παρέα τους δε
διέθετε τα απαιτούμενα εργαλεία, έστω και για την απλούστερη κατασκευή.
Όσοι γνωστοί, λοιπόν, κλήθηκαν να βοηθήσουν. Τορναδόροι, σιδεράδες,
συγκολλητές και λοιποί, ένωσαν τις γνώσεις τους και η χημεία οδηγήθηκε στο
πείραμα που πραγματοποιήθηκε στο γκαράζ των γονιών του Davidson. H
παραγκούλα των 12 τ.μ. είχε στεγάσει το μετέπειτα θαύμα του Milwaukee.
Το «θαύμα» βάφτηκε με γυαλιστερό μαύρο βερνίκι λαδιού και το ίδιο έγινε και
στις επόμενες δύο παρόμοιες κατασκευές που ακολούθησαν το πρωτότυπο και
πουλήθηκαν το 1904. H θεία Janet Davidson φρόντισε να προσθέσει με τα
χεράκια της μια κόκκινη ρίγα και δημιούργησε την αυθεντική και μοναδική
«Ηarley Davidson Motor Company», λογότυπο που εμφανίστηκε στη συνέχεια στα
ρεζερβουάρ καυσίμου. Το πρωτότυπο δεν έδειχνε μόνο καλό, αλλά είχε
κατορθώσει να δει «το φως» την ίδια ίσως στιγμή που κάποιες άλλες παρόμοιες
δεκάδες κατασκευών πάσχιζαν ακόμη να λύσουν διάφορα από τα προβλήματά τους
μέσα σε παράγκες και αχυρώνες σ' όλη τη χώρα.
Για καλή του τύχη ίσως το «τρίο» είχε καταφέρει να συνταιριάξει εσωτερικές
διαστάσεις κυλίνδρου-πιστονιού και τελικά, αν και όχι τόσο γρήγορο, το
πρωτότυπο αποδείχτηκε αξιόπιστο πέρα από τις προσδοκίες τους.
Σύντομα ο Bill Harley αντιλήφθηκε πως ο σκελετός, που έμοιαζε περισσότερο
με ιστό αράχνης, δε διέθετε την απαιτούμενη ακαμψία και σχεδίασε ένα
σκελετό με ενισχυμένα τόξα, τα οποία υπόσχονταν να εξαλείψουν τις
στρεπτικές τάσεις του προηγούμενου που βασιζόταν στο σχήμα του διαμαντιού.
Παρά την αρχική επιτυχία, κανείς από τους τρεις τους δεν εγκατέλειψε την
κανονική του δουλειά, αφού καμιά οικονομική επιτυχία δεν ήταν ακόμη ορατή.
Τα απογεύματα και τα βράδια ήταν ο χρόνος που περνούσαν στην παράγκα με τις
αγαπημένες τους κατασκευές και τις δύο μοτοσικλέτες που κατασκευάστηκαν το
1904, ακολούθησαν μόνο οκτώ για το 1905. Τα πράγματα βρίσκουν όμως το δρόμο
τους και το 1906 παράγονται πενήντα μοτοσικλέτες, που πουλήθηκαν πολύ
γρήγορα όλες. Την ίδια χρονιά προσέλαβαν και τον πρώτο μόνιμο υπάλληλο, ενώ
ο πατέρας των Davidson που ήταν κατασκευαστής ξύλινων παραπηγμάτων,
σίγουρος για την πορεία της μικρής επιχείρησης, τους παραχωρεί μια νέα
παράγκα 15 τ.μ. στη γωνία της 38ης και Highland Boulevard και η οποία,
σήμερα, ανήκει στην ευρύτερη περιοχή που κατέχει το εργοστάσιο παραγωγής
της μπύρας Miller.
H τύχη σκαρώνει καμιά φορά παράξενα παιχνίδια: ένας από τους γείτονες, ο
οποίος πειραματιζόταν στην κατασκευή μιας αποτελεσματικής και αξιόπιστης
εξωλέμβιας μηχανής θαλάσσης, ήταν αυτός που δίδαξε στους τρεις ό,τι γνώριζε
στο πολύτιμο πεδίο των καρμπιρατέρ. Τ' όνομά του έμελλε να γίνει επίσης
σύντομα γνωστό και να κυριαρχήσει σε όλο τον κόσμο. O κύριος αυτός δεν ήταν
άλλος από τον Ole Evinrude και η αυτοκρατορία του είναι η σημερινή Evinrude
Outboard Marine Corporation.
Τoν επόμενο χρόνο, το 1907, οι τρεις γίνονται τέσσερις καθώς προσφέρει τις
υπηρεσίες του ο μεγαλύτερος αδελφός William Davidson και η παραγωγή φτάνει
τις 150 μονάδες. O Walter από μηχανικός έγινε πρόεδρος της εταιρίας και ο
Bill Harley από σχεδιαστής ανέλαβε καθήκοντα αρχιμηχανικού. O Arthur
ανέλαβε τη διοίκηση πωλήσεων και ο νεοεισελθών στην εταιρία William, που
εγκατέλειψε την επιστασία κατασκευής σιδηροδρομικών έργων, ανέλαβε τον
ανώτερο τίτλο της επιστασίας και διεκπεραίωσης των κατασκευαστικών εργασιών
της επιχείρησης.
O Harley αποφάσισε πως φρόνιμο θα ήταν να αποκτήσει πιο επιστημονικές
γνώσεις και εγγράφεται στο τμήμα μηχανικής του πανεπιστημίου του Winconsin,
πράγμα που τον αναγκάζει να φύγει για το Madison, 100 μίλια δυτικά. Οι
τρεις Davidson διατηρούν τη μετριοφροσύνη τους και ζουν σε διαμερίσματα
κοντά στον τόπο εργασίας τους, συνεχίζοντας να εργάζονται σκληρά στο ξύλινο
παράπηγμα.
Ακόμη εργένηδες, ο Arthur και ο Walter μένουν στο πατρικό τους σπίτι και τα
πρώτα χρήματα από τις πωλήσεις αποθηκεύοντας σε ένα άδειο δοχείο μαρμελάδας
στο ντουλάπι που χρησίμευε σαν φαρμακείο της οικογένειας. Κάποια στιγμή,
μην αντέχοντας να πλένει πια τα λιγδωμένα από γράσα και μαυρίλα ρούχα των
παιδιών της, η μαμά Davidson προσλαμβάνει μια οικιακή βοηθό. H βοηθός, με
τη σειρά της, έχοντας... χαλαρούς ηθικούς φραγμούς, αρχίζει τις επισκέψεις
της στο δοχείο της μαρμελάδας. Οι επισκέψεις, παρόλο που στοίχισαν ακριβά
στο ταμείο της επιχείρησης, δεν επιβράδυναν την ξέφρενη πορεία. Το 1908,
στους ανύπαρκτους δρόμους της επαρχιακής Αμερικής, 450 Harley Davidsons
κάλπαζαν ασυγκράτητα προς το λαμπρό μέλλον. Οι εναπομείναντες ιθαγενείς
Ινδιάνοι, αναθεωρούσαν την άποψή τους πως τα τρένα θα ήταν στο μέλλον τα
μοναδικά Iron Horses (Σιδερένια Αλογα).
H «παράγκα» γρήγορα θα παραχωρήσει τη θέση της σε ένα κανονικό, με όλη τη
σημασία του όρου, κτίριο 2380 τετραγωνικών ποδών, όπου 18 εργαζόμενοι θα
προσληφθούν και θα ενταχθούν στο πρόγραμμα παραγωγής. Βέβαια, κάθε
προσπάθεια για σύγκριση με τα σημερινά μεγέθη παραγωγής σε παρόμοιες
-σύγχρονες- βιομηχανίες κατασκευής μοτοσικλετών, ακόμη και μ' αυτά της
σύγχρονης Harley Davidson Motor Co. θα ήταν ουτοπική, καθώς εκείνη την
εποχή κανείς δεν είχε ιδέα τι σημαίνει έρευνα αγοράς, σχεδιασμός σε
κομπιούτερ, προώθηση πωλήσεων κ.λπ. Οι άνθρωποι πήραν ένα σκελετό ποδηλάτου
και ένα απλό σχέδιο με ένα μονοκύλινδρο κινητήρα, έβαλαν τη φαντασία τους
και έδωσαν την ψυχή τους για να το δουν να συναρμολογείται και να κυλάει
πάνω στους χωματόδρομους του Wisconsin.
H εταιρία Harley και Davidson μεγάλωνε, διαρρυγνύοντας τα σπάργανά της και
σκορπίζοντας τα προϊόντα της σε όλες τις γωνιές της αμερικάνικης ηπείρου,
με ρυθμούς που κανείς από τους μέσους πολίτες της εποχής δεν ήταν δυνατόν
να διανοηθεί. Συγκυρία ή απλή περιέργεια για τη δίτροχη κατασκευή, ο ήχος
και η μυρωδιά της βενζίνης, το κατεργασμένο μέταλλο που παίρνει μορφή, η
ταχύτητα και τα σκονισμένα χαμόγελα των αναβατών, το γύρισμα των κεφαλιών
και ο θαυμασμός, ήταν στοιχεία αρκετά για να τραβήξουν το ενδιαφέρον.
O γιος του William A. Davidson, William H. Davidson, θυμάται τον πατέρα του
να τοποθετεί μηχανήματα και να αρχίζει μια νέα παραγωγή, πριν καλά-καλά το
τσιμέντο στεγνώσει στο νέο πάτωμα του κτιρίου της εταιρίας. O Arthur είχε
κάνει μια επίσης καταπληκτική δουλειά, η οποία απέφερε ένα δίκτυο διανομής
και αντιπροσώπων, ικανό να απορροφήσει την παραγωγή του εργοστασίου
ταχύτατα για τα δεδομένα της εποχής. Το 1928 η παραγωγή απέφερε 28.189
μονάδες (σε ένα τέταρτο του αιώνα από την κατασκευή της πρώτης
μοτοσικλέτας). Δεκατρία χρόνια μετά από το καταστατικό συνεργασίας των
αδελφών και την ουσιαστική ίδρυση της εταιρίας, οι πωλήσεις είχαν αυξηθεί
κατά 5.000%....
Τα ντοκουμέντα -έγγραφα- σύστασης της εταιρίας στις 17 Σεπτεμβρίου του
1907, αποδεικνύουν πως ο Walter ήταν ο μεγαλύτερος μέτοχος με τον Arthur να
ακολουθεί δεύτερος, τους Bill Harley και Bill Davidson να μοιράζονται την
τρίτη θέση, ίσως επειδή ο Bill έπρεπε να συντηρήσει και την οικογένειά του
και ο Bill Harley ξόδευε τα περισσότερα χρήματα για την εκπαίδευσή του στο
πανεπιστήμιο. Επίσης εμφανίζεται αργότερα στους μετόχους και η αδερφή των
Davidson, Elizabeth, η οποία επένδυσε, αργότερα βέβαια από τους άλλους και
μάλλον έφτιαξε την προίκα της. O θρύλος όμως της Harley Davidson είναι
λίγο-πολύ γνωστός στους πολλούς. Πόσα όμως γνωρίζουμε για τους ανθρώπους
που δημιούργησαν το θρύλο, τις ασχολίες τους, τα χόμπι, το χαρακτήρα τους;